Deke_cover.jpgNeil Armstrong helyett Gus Grissom, az Apollo-1 parancsnoka lehetett volna az első ember a Holdon. Az alábbiakban részletet közlünk Deke Slayton "DEKE!" című könyvéből, amit ezen a blogon fordítunk magyarra; Deke a hatvanas évek elején lett az asztronauták főnöke:

"Egyvalami valószínűleg másképp alakult volna, ha Gus életben marad: Gus Grissom lett volna az első ember, aki a Holdon járt volna, és nem Neil Armstrong.
Nem mintha bármi baj lett volna Neillel. Tette a dolgát, de még aznap, amikor eldőlt, hogy ő lesz az Apollo-11 parancsnoka, sem volt semmi garancia arra, hogy az Apollo-11 száll le elsőként a Holdra. Akkor még előttünk állt az Apollo-9 és az Apollo-10 útja, és minden másképp alakult volna, ha bármilyen gond felmerült volna ezek során.
Tisztában vagyok azzal, hogy az emberek még mindig hajlamosak azt hinni, hogy az asztronauták valamilyen varázsképlet révén, esetleg PR-okokból kerültek az egyes küldetésekre – pláne, mivel Neil egy civil volt: ez azonban egyáltalán nem így történt. Az 1964-ben megfogalmazott eredeti tervem a holdraszállás idején még mindig érvényben volt. Természetesen, több ízben meg kellett változtatni balesetek és számtalan egyéb ok miatt.
De Bob Gilruth, a vezetőség és jómagam egy dologban még az Apollo-tűz előtt megegyeztünk: amennyiben lehetséges, az egyik Mercury-asztronauta kapjon esélyt arra, hogy elsőként a Holdra lépjen. Grissom3.jpgAkkortájt Gus volt az egyetlen az eredeti Hetek közül, aki rendelkezett mindazzal a tapasztalattal, amivel végrehajthatta a holdraszállást. John Glenn évekkel korábban visszavonult, Scott Carpenter pedig a Haditengerészet egyik projektjén dolgozott. Ott volt még Gordo Cooper, akinek a neve akkoriban szóba sem került valamelyik Apollo-legénység kapcsán. Wally Schirra pedig úgy volt vele, hogy elege van ebből a kemény munkából. Ez elég nyilvánvalóvá vált az Apollo-7 küldetése előtt is.

Wally-vel kapcsolatban az igazsághoz hozzátartozik, hogy igen megterhelő volt elsődleges legénységből a tartalékba kerülni, majd onnan ismét vissza egy elsődleges legénységbe. Ezalatt napi tizennyolc órát kellett dolgozni, hónapokon át. Ez megviseli az embereket. Egyesek – mint például John Young – nem törődtek ezzel, és bármilyen küldetésre készen álltak. A Wallyhoz hasonló srácok már nem voltak ennyire elkötelezettek. Úgy gondolta, hogy ennyi épp elég volt neki. „Felemésztett ez a munka” – ezt a szófordulatot használták. Emiatt Frank Borman sem repült többet. Ki akart szállni, és ez az ő egyéni döntése volt. Még az Apollo-8 küldetése előtt elmondta nekem, hogy nem kíván többé repülni.

A temetésekre január 31-én, kedden került sor. Gus és Roger arlingtoni szertartásán vettem részt, Ed White-ot West Pointban temették el. Nem sokkal ezután, a három özvegy félrehívott engem. Egy ajándékkal készültek számomra.
Ezen a ponton helyénvaló egy kis magyarázat. Az asztronauták első küldetésükön arany asztronauta-jelvényt kapnak. Természetesen, akkoriban nekem nem volt aranyjelvényem, és átkozottul rosszak voltak a kilátásaim, hogy egyáltalán valaha lesz-e ilyenem.
Gus, Ed és Roger tudta ezt, és összefogtak: egy egyedi aranyjelvényt készítettek, amit egy gyémánt tett teljessé. Azt tervezték, hogy az Apollo-1 vízreszállása után adják oda. Helyettük Betty, Pat és Martha adta át nekem. Azóta is rajtam van – leszámítva 1969. júliusában azt az egy hetet, amikor Neil Armstrong magával vitte a Holdra.

Az egyik legsürgetőbb feladat Houstonban egy vizsgálóbizottság felállítása volt. Bob Seamans már a tűz éjszakáján elkezdte szervezni, ami rutinfeladat volt a légibalesetek során. Ez azonban valamivel súlyosabb volt. A Bányászati Hivatal képviselője, egy kémikus, a Légierő vizsgálatot lefolytató tábornoka is bekerült a bizottságba, rajtuk kívül pedig olyanok, mint Max Faget és mások a NASA-tól. A bizottság elnöke Floyd Thompson, a Langley vezetője lett.
Az asztronauta iroda részéről is szükségünk volt egy képviselőre. A rangidős Wally Schirrát Bob Gilruth is támogatta, de az ehhez hasonló pepecselés nem igazán az ő stílusa volt. Joe Shea Jim McDivittet vagy Frank Bormant kívánta delegálni, én viszont nem akartam kizökkenteni McDivittet a holdkomppal kapcsolatos munkálatokból, így Frank Bormanhez fordultunk, aki a baleset idején családi nyaraláson vett részt. Visszahívtam Houstonba, majd a Cape-re rendeltem.
A 014-es űrhajót – ezt eredetileg Wally Apollo-2-es küldetésére tartogattuk – Downey-ból a Cape-re szállították, ahol a 012-essel, a kiégett űrhajóval együtt szétszerelték.

A 017-es űrhajó – ezzel az első Saturn-V legénység nélküli küldetését kívántuk végrehajtani az év hátralevő részében – alapos átvizsgáláson esett át, és egyebet sem találtak, csak hibákat. Ez az összes érintett számára rosszkor jött: a NASA korábban úgy, ahogy volt, átvette a 017-est. Az űrhajót már éppen a Saturn-V-re illesztették rá. De aztán elkezdték szétszerelni, és a kábelezés terén hanyag munka nyomaira bukkantak, és mintegy ezernégyszáz eltérésre – ezek egy részéért – legalábbis a North American szerint – a NASA volt a felelős, mivel elég későn változtatta meg a 017-es küldetését emberesről legénység nélkülire. Rengeteg drótot kellett még az utolsó pillanatban is beszerelni annak érdekében, hogy az űrhajó legénység nélkül is képes legyen repülni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy kiderült: az ezernégyszáz eltérés közül csak mintegy kettő volt igazán lényeges.
Engem mindenesetre meglepett, milyen trehány munkát végeztek egyes esetekben.

Elszabadult a pokol. Mindenki a másikra mutogatott. Borzalmas volt a nyomás. John Yardley egyike volt azoknak, akik a Mercury-t és a Geminit működőképessé tették. Még a baleset előtt jött a NASA-hoz dolgozni, most azonban idegösszeroppanást kapott.
Aztán ott volt Joe Shea, az Apollo houstoni programigazgatója. Fantasztikus pali volt, és jó úton járt a hírnév felé. (A Time magazin egy címlapsztorit akart készíteni vele, ami az Apollo-1 felszállásának hetében jelent volna meg.) Joe egyidős volt az asztronautákkal, közülük párakkal kézilabdázott. Rendszermérnöki háttérrel rendelkezett, ugyanakkor nem igazán látott bele a repüléstesztelésbe olyan szinten, mint közülünk páran. Gus Grissom tisztában volt a kockázattal, és ő mondta egyszer ezt: „Ha az űrprogramban valamikor lesz egy halálos baleset, az jó eséllyel engem is érint majd.”

Joe a tűzesetet személyes ügynek tekintette. Nem omlott össze, épp ellenkezőleg: túlpörgött, mintha egymaga képes lenne áttervezni és átépíteni az űrhajót, hogy az soha többé ne hibásodhasson meg.
Ez természetesen képtelenség volt. Ezek a dolgok borzasztó bonyolultak voltak, a hibák javítása pedig időbe telt. És amikor már azt hittük, hogy megvagyunk, biztosra vehettük, hogy előkerül valamilyen újabb probléma, ami aztán hátba támad minket.
Joe a tragédiát követő első borzalmas héten Houstonban tartott egy beszédet, ami miatt többen aggódni kezdtünk érte. Fel is hívtam az otthoni számán, hogy elmondjam neki: a tűz nem egyvalaki hibája – mindannyian benne voltunk.

De ő csak pörgött tovább. Elkövettük azt a hibát, hogy hagytuk, hadd vegyen részt a vizsgálóbizottság munkájában, és ő egyre mélyebbre döngölte magát a földbe. Végül, rávették, hogy keressen fel egy agyturkászt – aki aztán megállapította, hogy Joe-val minden rendben van, és reakciója teljesen normális.
Hát, talán az volt. De Gilruth aggódott miatta, és végül Müllerrel kisütötték, hogy Joe-t a washingtoni központba helyezik át. Azt hiszem, ebben közrejátszhatott az is, hogy a kongresszusi vizsgálat idejére el akarták tenni szem elől: mindenki tudta, hogy a Kongresszus valakire úgyis ráhúzza a vizes lepedőt – akár jogosan, akár nem.

Joe-t márciusban helyezték át, és George Low érkezett a helyére (ASPO). Joe hamar felismerte, hogy Washingtonban félreállították; júliusban felmondott, és a Raytheonhoz ment dolgozni."

A bejegyzés trackback címe:

https://deke.blog.hu/api/trackback/id/tr425697900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SaturnV 2013.12.18. 22:36:40

Nagyon érdekes sztori!
A HBO készítette sorozatban-nálunk a " Végtelen szerelmesei az Apollo program" címmel - mindezt remek előadásban,kiváló színészekkel is láthattuk. Az Apollo 1 tragèdiàját bemutató rész egyszerűen lebilincselő!
Köszönjük a posztot!

Krisz11 2013.12.18. 23:43:21

Azt mondja már meg nekem valaki légyszíves, hogy ha elvileg az ember 69-ben holdra szállt, akkor hogyan lehetséges, hogy a Kínai szuperhatalom csak 2030-ra fogja magát képesnek tartani arra, hogy embert a holdra vigyen? 61 év különbséggel, holott ma (44 évvel később)
már a technológia minden szegmense sokkal előrébb jár mint 69-ben. Kína is mindenben előrébb jár mint az usa 69-ben.

Vu, de ja vu 2013.12.18. 23:55:41

@Krisz11: Nem néztem utána, de mintha Kína elsőre a Hold sötét oldalára tervezett volna, ami ha igaz, akkor ebben még első lehet...

Számomra - bár technokrata vagyok - az egész "emberes" holdraszállás egyfajta melldöngetés, Amstrongék után már senkinek nem volt sürgős ugyanez - hacsak Kínának nem státusz-kérdés, hogy önállóan meg-e tudják csinálni...

És Kynával kapcsolatban van egy gyanúm, hogy ha pár dolog még bejön nekik amolyan világ-szinten, talán bepróbálkoznak átvenni az USA helyét (és/vagy a volt SZU-ét meg a többiekét)...

SaturnV 2013.12.19. 00:00:53

@Krisz11: Jogos a kérdés. Nagy rajongója vagyok a témának,és az ismerősök,kollégàk gyakran kèrdik tőlem ugyanezt.Én úgy gondolom,
a versenyhelyzet hiánya miatt nem sietnek.A hatvanas években mindkèt hatalom bevàllalta a rizikót,mert a saját érdekeiket nézték. A Szovjetúnió betegesen vágyott a sikerre,hogy fennhangon bizonyíthassa saját politikai berendezkedésének felsőbbrendűségét. Az USA pedig felvette a kesztyűt. Ennyi. Kína nem siet,mert minek sietne...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.12.19. 00:19:30

- Szeretném, ha találkoznának az embereimmel, akik majd megírják az igaz történetüket. Természetesen ezek majd megjelennek a Life magazinban a saját nevük alatt, mint "írta Betty Grissom" vagy "írta Virgil Grissom", vagy...
- Gus!
- Tessék?
- Gus. Senki nem hív... azon a másik néven.
Gus? Egy "Gus" nevű asztronauta? Mi a középső neve?
- Ivan.
- ...nos... a Gus végül is annyira nem rossz, használható. Jól van, jól van. Legyen Gus!

sasaone 2013.12.19. 01:22:00

Annyira gyanus ez az egesz holdra utazas mizeria. Abban a korban, amikor meg egy het sem tudott szinte eltelni legikatasztrofa nelkul sorra ontottak magukbol a hatalmak a raketakat es az urkuldeteseket. Most meg, hogy ezerszer egyszerubben, hatekonyabban, olcsobban tudnak az urbe menni mar nem is annyira erdekes. Nekem falsul hangzik, hogy a verseny hianyaban mar nem sietnek, meg hogy mar nem erdekuk. Mert az volt a verseny lenyege, hogy ki er oda elobb es kesz? Ugyan mar! Ezt senki nem gondolhatja komolyan. Ahogyan ma szinte barmelyik tini laptopja kepes lenne elvegezni egesz hajdan haztombnyi gepek szamitasait, ugy bamulhatjak az otvar 69-es technologiat a mai NASA-sok, de meg akar az oroszok, vagy kinaiak is. Epp akkora presztizs lenne szerintem meg ma is a holdra jutni. Ha nem nagyobb. Valami nagyobb gubanc van, amiert senki nem lep. szerintem.

Én is akarok kommentelni 2013.12.19. 05:52:08

@sasaone:
Persze, mert félnek.
Legutóbb is láttad mi lett belőle amikor Armstrongék megtalálták a lezuhant Decepticon hajót. :o

Nemzeti Dohányos 2013.12.19. 07:18:01

@Krisz11: Mert az a szuperhatalom Kína jelenleg ott tart, hogy a korai hatvanas évek szovjet technológiáját kopizza. Nekik ugye nem sikerült. Technológiailag sokkal hátrébb tartanak, mint sok "Kínáé a jövő" hívő hiszi.

A holdraszállás meg sokkal inkább pénzkérdés, máskülönben már vagy két tucat ország küldhetett volna embert a Holdra.

Nemzeti Dohányos 2013.12.19. 07:22:37

@sasaone: Hiába fejlődött a technika, lényegében elkölthetnéd az egy éves magyar GDP-t, hogy hozz vissza köveket. Majd ha reális lesz a fúziós energiatermelés és a He3 bányászat, visszamennek. Kínának presztizsből kell, az olimpiát is annak vették, el is költöttek rá 40 milliárd dollárt.

sasaone 2013.12.19. 07:33:39

@Én is akarok kommentelni: hahahahahahahahahahahahaha. Most mar ertem:D

Akkor a ki talal hamarabb idegen civilizaciora utalo nyomot a holdon c. versenyt is amerika nyerte.:D:D:D

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.12.19. 07:48:15

@sasaone:
Nem is volt senki a Holdon. Nincs is Hold.

Na, most magad alá pisáltál örömödben, mi?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.12.19. 08:11:59

@sasaone: ^^
a hatalom, és a tudomány sosem hazudik, ezekben tilos kételkedni

ezek tények, mint a szines rajzokkal bizonyított evolúció elmélet

ezt minden felsőbbrendű, értelmiségi, indexes kommentelő tuggya

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.12.19. 09:52:14

:( bocsánat, hogy kételkedni merészelek az egyetlen igaz hitben

Hasse 2013.12.19. 10:29:34

Semmi gond, max majd beláncolunk egy Delta IV alá indításkor, de a zenét Te választhatod, mert azért mi sem vagyunk állatok :)

zsebatya 2013.12.19. 11:48:19

@sasaone: A kozmikus technológiában NEM a számítástechnika a kulcstényező. Sokkal inkább és még mindig a gravitáció leküzdéséhez szükséges hajtórendszer megépítése és működtetése, kontra a visszatéréskor keletkező hő kezelése, emberes utazásoknál a létfenntartó technika biztosítása, stb. Ez - a lényeget tekintve - alig változott hatvan éve. És még mindig hatalmas tisztelet illeti azokat a bátrakat, akik erre több évtizedes alaptechnológiára bízzák az életüket - még akkor is, ha utazásaik pontos céljairól igazából vajmi keveset tudunk. Ráülsz egy, az össztömeget tekintve papírvékonyságú tartály tetejére szerelt kabinba (mellé erősített repülőbe), begyújtják a kazánt, aztán hajrá. Utána úgy jössz vissza, hogy egy tűzgolyó közepén szurkolsz, vajon mind hővédő négyzetcenti a helyén maradt-e, mert ha nem, akkor sóhaj. És fentről Gus azt is elmondhatná, milyen hülye dolog itt a földön egyszerű szimuláció közben elégni egy szigeteletlen kábaldarab miatt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.19. 12:07:20

@zsebatya: Így van, ahogy írod, a rakétahajtóművek lényegében semmit nem fejlődtek (csak finomodtak), ugyanúgy csak a kémiai hajtóművek tudják biztosítani a megfelelő tolóerőt. Lehet ugyan próbálkozni (teszik is) ion-hajtóművel és másokkal, de ezek közül egyik sem képes leküzdeni a Föld gravitációját.

Elvileg lehetne még a mai technológiával is könnyen megvalósítható nukleáris impulzushajtómű is (lásd Orion Project), amivel napok alatt el lehetne jutni a Marsra is, de a nukleáris szennyezés miatt ez vállalhatatlan.

zsebatya 2013.12.19. 12:34:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jaja. Plusz az energiaforrás "elszabadulásának" veszélye. Egyelőre, úgy tűnik, marad a kémia. Egy dologban azért van némi előrelépés, a szilárd üzemanyagos hajtóanyagrendszerek azért jóval megbízhatóbbnak tűnnek, mint a korábbi cseppfolyós "tankolások" voltak. Még akkor is, ha a Challengeren konkrétan az robbant be. (Megint a technika ördöge: egy kis pimpfli tömítőgyűrű hibája miatt.)

sasaone 2013.12.19. 14:42:37

Én akkor is ragaszkodom az összeesküvés elméletekhez. Sokkal izgalmasabb:D:D:D. Ellenben azért annyira nagy was ist nem lehet már űrbe járni, ha magán kézben is van már saját fejlesztésű űrhajó, amivel magánember is kijuthat. Nem mondom, hogy általános iskolás matek képlet egyszerűségű a feladat, de kevés az átlagember fantáziája ahhoz, hogy ésszel felérje mi mindent kifejlesztettek már a nagy koponyák. Amit mi ismerünk technikai vívmányokat, csak a jéghegy csúcsain a díszek szerintem. Ahogyan nem érdeke a világgazdaságnak a pohár vízzel működő autó, vagy a környezetből ingyen kinyerhető energia, épp úgy van valami csalafintaság az űrutazás körül is. Ebben 100 %-ig biztos vagyok.

ubu1 2013.12.19. 16:08:46

Azért azt ne felejtsük el, hogy a hidegháború rengeteg pénzt biztosított (Szu-ban akár az éhezés árán is) és a hidegháborúból adódó verseny komoly motivációt jelentett. Mára sokan megelégednek azzal, hogy meg tudnák csinálni ha nagyon akarnák és lenne ennyi kidobni való pénzük. Szerintem ez az oka, hogy most sokkal lassabban megy a dolog Kínának, mint a 60-as években az USA-nak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.19. 18:30:55

@sasaone: "Én akkor is ragaszkodom az összeesküvés elméletekhez. Sokkal izgalmasabb:D:D:D ... van valami csalafintaság az űrutazás körül is. Ebben 100 %-ig biztos vagyok."

Az USA és Oroszország kormánya már rég rendelkezik a csillagközi űrutazás technikájával. Ezt először az Area 51-nél lezuhant csészealj alapos tanulmányozása során ismerték meg (az oroszok meg ellopták), utána pedig maguk a földönkívüliek adták át a teljes technikát az amerikaiaknak és az oroszoknak azért, hogy a földi tudósok ne kutassanak tovább e területen. Ui. a csillagközi űrutazás technikája kis módosítással vagy akár hanyagsággal az egész univerzum pusztulását is előidéző katasztrófát okozhat (vacuum decay), ennél pedig még az is jobb, ha a félbarbár emberiség megtanulja a csillagközi űrutazást.

A földönkívüliek csak egy apró kikötést tettek: mindaddig, amíg Douglas Quaid, aki még kisgyerekként elsősegélyt nyújtott az egyik sérültjüknek, életben van, az emberiség nem hasznosíthatja a tőlük szerzett tudást. Az USA és Oroszország kormányai vállalták ezt, Kína azonban akkoriban még nem volt jelentős hatalmi tényező, ezért Kínától nem várták el ezt az ígéretet.

Egy renegát földönkívüli, Emmett "Doc" Brown azonban a tudást úgy 10 éve elkezdte kiszivárogtatni a kínaiaknak. E kiszivárogtatás óta lendült fel Kína űrkutatása. Szerencsére Emmett "Doc" Brown a földönkívüliek körében csökkent értelmi képességűnek számít (egy ottani elmegyógyintézetből szökött a Földre), ezért a kínaiak a tervezettnél sokkal lassabban haladnak. Remélhető, hogy mire megalkotják a csillaghajtóművüket, Douglas Quaid távozik az élők sorából, így a kínai fejlesztés nem minősül majd a földönkívüliekkel kötött megállapodás megszegésének. Ez esetben ui. a földönkívüliek a galaxis e szegletébe tervezett űrpályájukat a Naprendszeren keresztül vezetnék, a Naprendszer teljes területét kisajátítanák, és a vogon építési fővállalkozó robbantással takarítaná el a Földet az útból.

Hasse 2013.12.20. 01:26:25

@SaturnV: A sorozat tényleg nagyon jó, annyit tennék hozzá, hogy érdemes eredeti hanggal nézni, mert a szinkron sajna néha nagyon nem stimmel(Pl. a holdkomposat és a Shepardosat eléggé elrontották). És a Pete Conrados résznél is sokkal élvezetesebb az eredeti :)

SaturnV 2013.12.20. 09:02:21

@Hasse: Feltétlenül!! Én is így vagyok ezzel, a szinkron elmegy vígjátékokhoz,-sőt jobb, mint az eredeti-de komolyabb filmeknél kizárólag eredetiben jöhet szóba!
Ez a sorozat is gyengécske szinkronosan;pl. Bean kérdezi a Conradtól, mik azok a világító pöttyök a Földön, szinkronban azt mondja-nem tudom.Pedig tisztán hallani "Firecamp".Erről ennyit...

SaturnV 2013.12.20. 13:33:41

@sasaone: Igen,ennyi. Csak a versenyhelyzet hajtotta. Igazából semmilyen gazdasági érdek nem fűződött hozzá egyik államnak sem ahhoz,hogy előbb érjenek az űrbe,vagy a Holdra. Ha jobban belegondolunk,ma sincs különösebben. A silány technikáról annyit; az Orion projecthez a SaturnV volt a kiindulási alap.Előszedték a régi mérnököket,akik résztvettek anno a tervezésben,mert annyira kiforrt technika volt a hordozó rakéta-leszámítva természetesen a számítógépét- hogy arra akarnak építkezni. A sikeres teszteken túljutott az Ares-Orion rendszer,de Obama felfüggesztette a továbbiakat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.20. 18:19:12

@SaturnV: "'de Obama felfüggesztette a továbbiakat."

Na igen, kell a pénz a háborúzásra (és itt nem a haditechnikai fejlesztésekre gondolok). Az USA egyévi határokon túli hadi költségvetéséből finanszírozni lehetne egy marsutazást. De nem, a háborúzás, a minél nagyobb pénisz mutogatása sokkal fontosabb.

SaturnV 2013.12.20. 18:40:38

Kína nem háborúzik, nem akar minden térségben jelen lenni- mármint katonailag- pénz dögivel,úghogy megcsinálják. De nekik is végig kell járni az amerikaiak és szovjetek által kitaposott utat. És mivel nem kell sietniük, megússzák emberáldozat
nélkül remélhetőleg.
süti beállítások módosítása