Nemzetközi barátság

 2013.02.27. 23:30

Deke_cover.jpgA hidegháború nem létezett az űrhajósok között, az amerikai asztronauták és a szovjet kozmonauták már a hatvanas évek elejétől kezdve találkozgattak egymással  Az alábbiakban részletet közlünk Deke Slayton "DEKE!" című könyvéből, amit ezen a blogon fordítunk magyarra; Deke a hatvanas évek elején lett az asztronauták főnöke:

"Gordo és Pete a vízreszállást követően világkörüli turnéra indultak, és többek között Görögországba, Athénba is ellátogattak, aholgy beszámoltak űrrepülésükről a nemzetközi űrkonferencia részére, ahova én is elkísértem őket.
A látogatás érdekessége volt, hogy a Voszhod-2 két kozmonautája, Pavel Beljajev és Alekszej Leonov is részt vett a konferencián. Ez nem az első alkalom volt, hogy amerikai és szovjet űrhajósok találkoztak egymással: German Titov Egyesült Államokba tett útja során még 1962-ben találkozott John Glenn-nel, emellett Jim McDivitt és Ed White még a nyár folyamán szintúgy kezet foghatott Beljajevvel és Leonovval a Párizsi Légibemutató alkalmával.

Viszonylag kis társaságban maradtunk: három amerikai asztronauta, két orosz kozmonauta, pár tolmács és egy-két ital társaságában beszélgettünk. Alekszejre néztem, aki tetőtől-talpig ezredesi egyenruhába volt öltözve. Felvetettem, hogy mondjunk tósztot arra, amikor majd egy napon együtt iszogatunk földkörüli pályán. Nem hiszem, hogy nagy összegben fogadtam volna arra, hogy pontosan ezt tesszük majd, mindenesetre nem lehetett kihagyni.

A Gemini-program első három küldetésén sok mindent elértünk – kiderült, hogy a jármű képes repülni és manőverezni a világűrben, pár puhatolózó űrsétára is sor került, és a világűrben egyhuzamban töltött időt nyolc napra növeltük: ez a holdutazáshoz és a visszatéréshez szükséges idő minimuma.
De az igazi munka csak ezután kezdődött. A GT-6 küldetéssel párhuzamosan egy másik startra, az első Gemini Atlas-Agena D indítására is sor kerül. Az Agena elindul … majd egy Föld körül megtett keringés után követi a GT-6. Ezután a Gemini megkísérli az űrrandevút, és megpróbál az Agenához dokkolni.
Ez egy nagyon bonyolult küldetés volt, mivel akkoriban sokan nem tartották az űrrandevút praktikus megoldásnak. Épp ezért kezdettől fogva azt akartam, hogy a legénység Wally Schirrából és Tom Staffordból álljon.
Miután kiértékeltük a GT-5 eredményeit, szeptember 20-án újabb legénység névsorát hoztam nyilvánosságra: a GT-8 parancsnoka Neil Armstrong, pilótája pedig Dave Scott lett – ő volt az első, akit az 1963-ban kiválasztott asztronauta-csoportból elsődleges legénység tagjának jelöltem. Pete Conrad és Dick Gordon alkotta a tartaléklegénységet.

Kezdett úgy tűnni, hogy a Geminire további emberes küldetések várnak. A Légierő az Emberes Földkörüli Laboratórium (Manned Orbiting Laboratory, MOL) hordozórakétáját látta benne, ami egy poláris pályára álló kémműhold lenne, és reményeik szerint 1968-ban startol majd. A MOL-ra épp Gordo és Pete űrrepülése során bólintott rá LBJ.
A GT-6 feladatainak megtervezésekor a fő szempont – az űrrandevú gyakorlásától eltekintve – az Agena volt: ez az Atlas rakéta felső fokozata, amiből a Gemini-Agena Céltárgyat (Gemini-Agena Target Vehicle) alakítottuk ki. Eredetileg az Agena-B-t akartuk használni, de a dokkolást segítő radar, a rakéta elejére szerelt dokkoló adapter, a jobb stabilitás, illetve a hajtómű újraindításának lehetősége végül arra késztette a NASA-t, hogy a jóval fejlettebb D-modell mellett tegye le a voksát még 1962 júniusában. Aztán jöttek a szokásos késések és zsákutcák, végül 1964 áprilisában megérkezett az első Agena céljármű. A start helyett inkább a földön teszteltük, és ezzel a NASA megspórolta egy Atlas gyorítórakéta árát.

Elérkezett 1965 májusa, és még mindig hagyhattuk jóvá a GATV-5001-et. Szerencsére ekkorra már megérkezett a második Agena is, így folytathattuk az előkészületeket, hogy a GT-6 céljárműve legyen belőle. Nem akartuk túlbonyolítani a küldetést. A GT-6 volt az utolsó, akkumulátorról üzemelő Gemini, így a küldetés nem tarthatott tovább két napnál. Wally elzárkózott egy esetleges űrséta gondolatától. Tommal azt akarták elérni, hogy a dokkolást követően újra beindítsák az Agena hajtóművét, mi viszont nem úgy láttuk, hogy erre a mutatványra az Agena készen állna."

65170_517094048310700_443657339_n.jpgTámogasd legalább egy lájkkal a Google által szponzorált Lunar X PRIZE verseny egyetlen magyar csapatát! Már csak 22 másik - köztük jó pár amerikai - csapattal állnak versenyben. Rájuk fér a bátorítás!

A bejegyzés trackback címe:

https://deke.blog.hu/api/trackback/id/tr685109306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.