Deke_cover.jpgNeil Armstrong a holdraszállás előtt egyszer járt a világűrben, a Gemini-8 küldetésén, amit meg kellett szakítani, mivel minden a feje tetejére állt. Szó szerint. Az alábbiakban részletet közlünk Deke Slayton "DEKE!" című könyvéből, amit ezen a blogon fordítunk magyarra; Deke a hatvanas évek elején lett az asztronauták főnöke:

"Akár az Agena-5003-mal, akár az ATDA-val kell majd végrehajtani az űrrandevút és a dokkolást, Neil és Dave legfőbb célja egy komplett űrséta kivitelezése volt. Ed White űrsétája a GT-4 fedélzetén húsz percig tartott: a Dave Scottra váró űrséta több mint két óra hosszat tartana. Dave jobb oxigénellátó- és meghajtórendszert kapna. Tulajdonképpen a manőverezéshez egy ESP (Extravehicular Support Package) névre hallgató hátizsák állna rendelkezésére, erre kötik majd rá a manőverező pisztolyt.

Az űrsétára az Agenához való dokkolás után egy nappal kerülne sor. Dave kinyitná az ajtót, majd Neil a Geminivel eltávolodna az Agenától. Dave megkerülné az űrhajót, és az űrhajó végében található adapteregységhez menne, majd magára szíjazná az ESP-t (a kabinban nem volt elég hely a tárolására). Ezután átrepülne az Agenához. Neil ezután még messzebb távolodna az Agenától, maga után vontatva Dave-et … majd ismét közeledne, és végül dokkolna az Agenához.

Dave ugyanakkor az űrséta ideje alatt egy „pórázzal” is a Geminihez lenne rögzítve. Nem álltunk még készen arra, hogy az asztronauták teljesen szabadon, biztosítás nélkül röpködjenek a világűrben. Valójában az újradokkolás célja az volt, hogy leteszteljük: miként lehet egy űrsétán mozgásképtelenné váló asztronautát megmenteni.
A második Agena, a GATV-5003, március 16-án pontosan a terv szerint, délelőtt 10 órakor szállt fel a 14-es indítóállásról. Neil és Dave ekkor már a 19-es indítóálláson, a GT-8 fedélzetén volt. A küldetés ötödik percében még mindig érkeztek a telemetriai adatok, amikor már az az 5002-es már rég felrobbant. Két perc múlva az 5003-as biztonságosan pályára állt. Neil és Dave 11:41-kor szállt fel.

Még mindig a két jármű azonos pályasíkon történő (coelliptic) űrrandevú-technikát gyakoroltuk. Az Agena körpályára állt, a GT-8 pedig 2400 kilométerrel lemaradva, alacsonyabb, ellipszis alakú pályán haladt. Ahogy csökkent a távolság, úgy változtatta meg pályájának alakját számos gyújtást követően. A küldetés hatodik órájában, a Csendes-óceán fölött jelentette Neil, hogy kötelékben repül az Agena-val.
Mindössze pár méterre voltak tőle, de félóra javarészében tétlenségre voltak kárhoztatva. Azt akartuk ugyanis, hogy a dokkolásra optimálisak feltételek mellett kerüljön sor, ami kedvez az űrhajó megfigyelésének és a telemetriának. Az Atlanti-óceánt déli vízein tartózkodó Rose Knot Victor megfigyelőhajó fedélzetén Keith Kundell CapCom kiadta az engedélyt a dokkolás megkezdésére. Amint világosba kerültek, Neil lassan közeledni kezdett a Geminivel az Agenához. Egy nagy kérdőjel még hátra volt – egyesek azért aggódtak, nehogy a két űrhajó töltése ívet húzzon, amikor egymáshoz érnek. (Ez volt az egyik ok, amiért nem szereltük fel adapteregységgel a GT-7-et, hogy a GT-6-hoz dokkolhasson.) De nem volt semmiféle ív. „Küldetés, a dokkolás megtörtént” – jelentette Neil.
 
Első teendőjük volt, hogy ellenőrizzék a Gemini és az Agena közti adatátvitelt. (Az alapötlet ugyanis az volt, hogy Neil és Dave a Gemini-Agena kettőssel úgy repüljenek, mintha az egyetlen nagy űrhajó lenne.) Neil egy percen belül elfordította a járműegyüttest legyezőirányba. Jól haladtunk.
Ezután Dave újabb parancsokat adott az Agenának – ez abból állt, hogy bizonyos számokat be kellett ütni a fedélzeti számítógépbe – az azonban nem úgy reagált, ahogy szerették volna. Neillel arra a következtetésre jutottak, hogy a probléma az Agena irányítórendszerében van, így lekapcsolták azt.

Később arra lettek figyelmesek, hogy a Gemini-Agena kettőse legyezőirányban harminc fokos szöget zár be egymással. A két űrhajó szószerint félbehajlott. Mivel ismét sötétben voltak, a kérdést nem lehetett egyetlen kitekintéssel eldönteni: az elhajlást csak a műszerek mutatták. A következő pár percben a Gemini-Agena legyezőirányban fordult, és egy kicsit már forgott is. Majd abbamaradt. Neil és Dave megpróbálta leállítani az Agena irányítórendszerét, mivel úgy vélték, hogy az okozza a problémát.

Aztán, nyolc perccel azután, hogy először szembesültek a problémával, az egész járműegyüttes igen komoly forgásba kezdett: szó szerint pörgött a tengelye körül. A járművek ugyanakkor legyezőirányba is elfordultak – azaz egyik oldalról a másikra. Neil és Dave már attól tartott, hogy nemsokára széttörik a dokkolóegység.
Sikerült annyira lelassítaniuk a forgást, hogy leválhassanak az Agenáról. Amikor azonban eltávolodtak tőle, a Gemini kezdett forogni és bukdácsolni, mintha csak azaz átkozott MASTIF lenne. Csinálhatott Neil bármit a kézi vezérlőjével, semmi nem használt. Nemsokára már másodpercenként egyszer megfordultak a tengelyük körül. Látásuk kezdett elhomályosulni, és attól féltek, hogy a Gemini szétesik alattuk.
„Komoly gondjaink vannak … bukdácsolunk” – mondta Dave. Nehéz volt bármit is meghallani abból, amit a Gemini fedélzetén mondtak: antennája ugyanis összevissza kóválygott az égen.

Leállították az OAMS-rendszert, ami nemcsak a pályamódosításhoz használatos segédhajtóműveket működtette, hanem az űrhajó különböző pontjain található apró segédhajtóműveket is, amivel a helyzetüket szabályozhatták. A Gemini orrában lévő helyzetállító segédhajtóművek (reaction control thrusters) segítségével megfékezték az űrhajó forgó- és legyezőirányú mozgását. Ezeket a segédhajtóműveket elvben csak a légkörbelépés során lehetett használni. Mintegy harminc másodpercbe telt, mire felülkerekedtek a problémán."

A bejegyzés trackback címe:

https://deke.blog.hu/api/trackback/id/tr305676964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása